Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nieuwe Hormonenbehandeling iets voor vitiligo ?

  • Johan

    Dit art. stond deze wk in onze krant - misschien iets voor vitiligo-patienten.

    Bruin door prik - Hormonenbehandeling maakt je huid tintje donkerder

    Zelfs de grootste bleekscheet kan zich binnenkort zonder al te veel moeite een nieuwe look aanmeten. Een paar prikken volstaan om permanent een bruin kleurtje te hebben, weten Australische onderzoekers.

    Momenteel is het zelfs te warm om te zonnebaden, maar als binnenkort de zon weer achter de wolken verdwijnt, kan een hormonale behandeling die momenteel in Australië wordt ontwikkeld soelaas bieden. Je wordt er zo bruin van als je wilt en bovendien beschermt het tegen huidkanker. Het gaat om injecties met een hormoon dat de productie van melanine bevordert. Melanine is het pigment dat de huid kleur geeft én beschermt tegen ultraviolette stralen, de belangrijkste oorzaak van huidkanker. De eerste resultaten zijn spectaculair. Na een kuur van 90 dagen was de hoeveelheid melanine in de huid met 41 procent toegenomen, terwijl de beschadiging van de cellen door zonnebrand was gehalveerd.

    Liever in de bruindouche

    Helemaal op punt staat het experiment nog niet. De kuur van 30 injecties - driemaal een reeks van 10 prikken in de buik over een periode van drie maanden - vertoont neveneffecten. Enkele proefkonijnen hadden last van misselijkheid. Vorsers beweren dat die problemen verholpen kunnen worden door lagere dosissen toe te dienen. Vlaamse dermatologen zijn voorlopig sceptisch. ,,Bij de behandeling wordt geknoeid met de hormonenhuishouding. Dat kan andere kankers in de hand werken. Er is nog veel wetenschappelijk onderzoek nodig voor alles op punt staat'', meent Katleen Hellinckx, dokter-assistent dermatologie in het Leuvense Gasthuisberg.

    Volgens een medewerkster bij solarium El Solar in Knokke zit bovendien niemand te wachten op een hormonentherapie: ,,In België zal er weinig vraag naar zijn, in tegenstelling tot Australië. Daar is huidkanker een epidemie. Het is dan ook logisch dat elk middeltje dat tegen huidkanker beschermt als zoete broodjes verkoopt."

    Wie op een verantwoorde manier wil bruinen, hoeft geen prik, zegt ze. ,,Tegenwoordig zijn de spuit -of tanningcabines, douches waarin je met een product bruin wordt gespoten, erg in trek. Daarmee loop je geen enkel risico.''

    Meer dan een kleurtje

    Volgens dokter Hellinckx is het procédé onschadelijk. ,,Het is uitvoerig getest. Het enige wat je kan overkomen is dat je allergisch reageert. Een zonnebankbezoek blijven we wél afraden. Doe het zo weinig mogelijk en zeker met mate'', aldus de dermatologe.

    Dat spuiten de zonnebank zullen verdrijven, geloven ze niet bij El Solar. ,,Voor sommige mensen betekent naar de zonnebank gaan meer dan een kleurtje krijgen. Zeker in de winter, dan is het een vorm van lichttherapie. Onder een zonnehemel kom je tot rust.''

    Toch zal de vraag naar een mooi kleurtje altijd blijven bestaan, weet Katleen Hellinckx ook. ,,Al zullen we het voorlopig moeten doen met bruinen zonder zon-crèmes. Die werken niet in op onze hormonen.''

  • antje

    hey johan,

    ik zie dat je dit artikel al een lang tijdje trug had geplaatst..

    die prik dat je laat bruinen van je hormonen trok me heel erg aan..

    hoe kwam je eigenlijk aan die informatie en is het al in nederland want als er zo iets bestaat zou ik dat graag willen laten doen.. want ben zo bleek alsof ikw ete nie want en onder de zon en zonnebank wordt ik alleenmaal knal rood..

    groetjes Antje

  • suzan

    hallo wil graag die prik laten doen voor een bruin kleur in men huid te brengen , zou ik graag mogen weten waar ik het bruin flesje en het spijt kan verkrijgen zodanig ik het kan uittesten , want ik ben een persoon die moeilijk bruint vandaar da ik eenhormonenbehandeling wil laten zetten en een bruin effect kan krijgen , graag wil ik het prijs van weten en waar te verkrijgbaar is het prik en het bruin flesje

    met vriendelijke groeten

    suzanne