Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

erfelijk???

  • saskia

    Graag wil ik weten of vitiligo erfelijk is??

    Als ik via google op vitiligo zoek dan komen er verschillende sites naar voren.

    Naar mijn idee is het nog niet helemaal duidelijk of vitiligo erfelijk is, graag hoor ik van jullie hier een reactie op.

    alvast bedankt voor jullie reacties

    Groeten Saskia

  • Marco van den Berg

    Ik ben toen ik net vitiligo had, in behandeling geweest bij het AMC ziekenhuis te Amsterdam. Ik ben daar maar 2 keer geweest! Ik had toen al in de gaten dat ik me er gewoon bij neer moest leggen en dat ik geen zin had om als proefkonijn gebruikt te worden.

    Er is me toen wel heel duidelijk verteld dat het niet erfelijk is! Ik heb het natuurlijk niet zwart op wit maar ik geloof er wel in. Ik ben echt de enige in mijn hele familie die vitiligo heeft! Dus geen opa's, oma's, vaders, moeders, broers of zussen die Vitiligo hebben!

    Beheerder van deze pagina, heb jij kinderen? Misschein is het leuk om uit de praktijk ervaringen en reakties te krijgen!

    Ik denk er geen seconde aan dat dit mijn kinderen gaat overkomen. Ik ben nu verloofd en we gaan op afzienbare tijd kinderen “proberen” te maken :-) mijn verloofde is Poolse en ze is echt altijd supersnel bruin en mooi bruin.

    Waarom deze vraag? Heeft je partner Vitiligo of jijzelf?

    Groeten!saskia schreef:

    >

    > Graag wil ik weten of vitiligo erfelijk is??

    >

    > Als ik via google op vitiligo zoek dan komen er verschillende

    > sites naar voren.

    > Naar mijn idee is het nog niet helemaal duidelijk of vitiligo

    > erfelijk is, graag hoor ik van jullie hier een reactie op.

    >

    > alvast bedankt voor jullie reacties

    >

    > Groeten Saskia

  • saskia

    Hallo Marco,

    Bedankt voor je snelle reactie.

    Ik heb zelf sinds kort vitiligo. Ik ben bij de huisarts geweest en die heeft mij eerst een kuur gegeven voor een huidschimmel. Helaas zijn de witte vlekken niet weggegaan. Hij heeft dus aangegeven dat het vitiligo is. Ik heb over drie weken voor het eerste een afspraak bij een dermatoloog. Helaas is het niet mogelijk om eerder bij de dermatoloog te komen…..

    Ik heb nu een dochtertje van 2,5 jaar. Misschien dat we in de toekomst nog graag een kindje willen (mocht het lukken natuurlijk). Op dit moment twijfel ik heel erg aangezien ik bang ben (was) dat het erfelijk is (zou zijn).

    Voor mij zelf vindt ik het niet leuk, maar ja,het is niet anders. Ik zou het wel erg vinden als mijn kindje het zou hebben. Vandaar mijn vraag of iemand weet of het erfelijk is.

    Mocht je nog meer informatie voor me hebben dan zou ik het graag willen weten…………….

    Groeten Saskia

  • Marco van den Berg

    Saskia,

    Ik heb wel vaker gehoord dat vrouwen tijdens of na de zwangerschap Vitiligo krijgen. Verder zie je maar weer hoe onbekend het is. De huisarts gaf je een recept voor huidschimmel?!?!?!?!? Is die kerel een kwakzalver uit de middeleeuwen?

    Verder zou jij je huidige dochtertje enig kind willen laten blijven omdat jij op latere leeftijd Vitiligo hebt gekregen? Ik ben er bijna van overtuigd dat het niet erfelijk is. Mede door het feit dat het bijna bij niemand op dezelfde leeftijd ontstaat en er zelden mensen zijn die het vanaf de geboorte hebben.

    Maargoed, ik ben maar een kwakzalver uit de 21e eeuw….. Ik weet er feitelijk ook niks van……….

    Succes en laat je niet gek maken bij de dermatoloog! Als het een goede is zal hij/zij je wel vertellen dat het slechts een schoonheidsfoutje is!

    Groeten!

  • Johan

    Mij is altijd verteld dat het niet erfelijk is.

    En dat kan ik best geloven, want mijn ouders worden mooi egaal bruin.

    En in de rest vd familie is geen vitiligo te vinden.

    Zelf heb ik geen kinderen.

  • margreet

    hoi,

    Bij mij in de familie komt het ook helemaal niet voor, het laatste jaar komt het bij mij erg snel opzetten (ben 40) en mijn dochter van 9 maanden heeft het begin ook al op haar voetje en hak. Mijn huisarts heeft het opgezocht in een medisch boek, daarin stond dat het voor 30 % erfelijk is.

    Helaas heeft mijn dochter daar niets aan, maar ik hou mijn hart vast als ik kijk hoe snel er vlekjes bijkomen en hoe hard mensen en kinderen tegen elkaar kunnen zijn.

    Gr,

    Margreet

  • Björn

    Hoi allemaal,

    Ik heb Viteligo gekregen toen ik een jaar of 17 was (nu 32), Ik moet zeggen dat het maar een paar vlekjes waren toen, maar jammer genoeg kon ik er niet goed mee om. Naarmate ik ouder wordt heb ik het allemaal wel wat weten te relativeren alleen in de zomer, ik bruin héél snel, krijg ik meestal mijn dipje.

    Toen de dokter me in de tijd vroeg of er iem. in de familie was zij ik nee. Maar toen hij mijn vader zag, die volledig kaal is, zei hij toch dat er een verwantschap was en dat erfelijkheid wel wat meespeelde.

    Nu is mijn grote probleem niet mezelf meer, maar het feit dat mijn vriendin (heel donker huidstype) en ik kinderen willen. En ik durf het risico niet goed nemen, dat mijn kind al dan niet viteligo krijgt door mijn fout……..

    Dus momenteel zit ik met een groot probleem :-)

    Gr

    Björn

  • Esther

    Mijn zusje en ik hebben allebei last van vitiligo maar verder in de hele familie niemand voor zo ver ik weet (ook niet onze ouders).

    Ik heb het gekregen toen ik ongeveer 16/17 was en mijn zusje toen ze 14/15 was.

    Ik weet niet of het erfelijk is, ik vind het wel heel vreemd dat mijn ouders er geen last van hebben en verder in de familie ook niemand (voor zover ik weet natuurlijk).

    Maar mijn zusje en ik hebben het wel dus het moet toch ergens vandaan komen want het is ook wel toevallig dat we het beide hebben gekregen.

    Groetjes Esther.

  • Björn

    Hey Esther,

    Dat is ook wel iets waar ik rekening mee hou, in onze familie is het ook plotsling opgedoken.

    Dus ga ik ervan uit dat het ook plots kan verdwijnen van generatie op generatie.

    Ik ga trouwens een van de weken eens op gesprek bij de dienst genetica van het UZA. Die zullen me wel een passende uitleg kunnen geven.

    Ik hou je op de hoogte

    gr

    Björn

  • heijer.pj

    L69m2saskia Schreef:

    ——————————————————-

    > Graag wil ik weten of vitiligo erfelijk is??

    >

    > Als ik via google op vitiligo zoek dan komen er

    > verschillende sites naar voren.

    > Naar mijn idee is het nog niet helemaal duidelijk

    > of vitiligo erfelijk is, graag hoor ik van jullie

    > hier een reactie op.

    >

    > alvast bedankt voor jullie reacties

    >

    > Groeten Saskia

    Piet schrijft

    Ik ben 59 jaar en heb vanaf 25 jaar vitiligo, ik ben helemaal schoon v.w.b pigmentplekken met andere woorden ik heb over mijn hele lichaam helemaal geen pigment meer.

    Mijn gezicht is in de winter ook schoon maar zodra het voorjaar wordt krijg ik weer pigment terug in de vorm van bruine vlekken, op de wangen en de neus is helemaal bruin.

    Ook de onderarmen komt pigment terug in de vorm van sproeten, en na de zomer lossen ze weer op

    Dit is eigenlijk pas van de laatste 5 jaar dat dit gebeurd, ik zit er erg mee vooral mijn gezicht ziet er niet uit heb van alles

    geprobeerd bruinzonderzon enz enz niets helpt

    Kunt u mijn vertellen hoe het komt dat de pigment op genoemde plaatsen terug komt

    vriendelijke groet Piet den Heijer.