Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

latere leeftijd

  • Anita

    Hallo allemaal,

    Ik ben nu 45 jaar en ik ontdekte 3 jaar geleden voor het eerst dat mijn wimpers ‘grijzig’ werden. Daar ben ik mee naar de huisarts gegaan en hij stuurde me door naar de dermatoloog. Daar werd al snel verteld dat het waarschijnlijk vitiligo is. Inmiddels werd de rand rond mijn ogen ook lichter en kreeg ik ineens witte plekken op mijn bovenbenen, buik, nek, borst en aan de binnenkant van 1 pols. Daarna ben ik nog 1 keer naar de dermatoloog gegaan en die concludeerde dat het toch echt wel vitiligo is. Inmiddels heb ik rond beide ogen flinke lichte randen en m'n wimpers en een deel van mijn wekbrouwen zijn wit. Ik weet het nog aardig bij te werken met make-up, maar de randen worden nu donkerder en dat blijf je hoe dan ook zien.

    Ik lees op dit forum van vrijwel niemand die het op mijn leeftijd pas krijgt. Ik verbaas me er over dat dit zomaar kan ontstaan en dat niemand de echte reden weet. Ook ik denk daar bij; Als dit het ergste is dat me op het gebied van gezondheid overkomt dan teken ik er voor. Ik heb 2 kinderen van 18 en 14 jaar en die hebben nu toch zoiets van- is dit nou erfelijk of niet?- Vandaar dat ik op het internet ben gaan zoeken en zo kwam ik op dit forum.

    Ik wilde dit gewoon even delen.

    Groetjes, Anita

  • Marco van den Berg

    Dat was voor mij ook het meest onbevredigende in het begin, dat niemand me kon vertellen waar het vandaan kwam…….Zoals je eerder kon lezen heb ik vitiligo vanaf mijn 16e.

    Verder is het ook zo dat het bij niemand echt hetzelfde verloop heeft. Ik heb bijvoorbeeld ook de witte plekken om mijn ogen zoals jij beschrijft, maar mijn wenkbrauwen en oogwimpers behouden netjes hun kleur (voor hoe lang nog). Ik heb wel wat witte haarplekken op mijn achterhoofd en op mijn scheenbeen.

    Zoeken op het internet en allerlei medische dossiers is een ramp bij vitiligo. Je gaat er niet dood van dus is er veel minder bij gebaat om er degelijk onderzoek naar te doen. Zo denk ik er altijd maar over.

    Groeten en suc6!

  • Loes van den Heuvel

    Hai,

    Even reageren op vitiligo op latere leeftijd.

    Ik ben 56 jaar en deze week is bij mij na een punctie uit mijn pols vitiligo geconstateerd.

    Afgelopen mei kreeg ik plotsklaps witte vlekken op mijn buik en in mijn nek, dit breide zich in rap tempo uit naar mijn beide polsen en onderarm, oksels, hals en voorhoofd. De dermatoloog dacht in 1e instantie niet aan vitiligo omdat er geen donkeren randen rond de plekken zaten. Maar na de punctie was het overduidelijk.

    Ik krijg nu gedurende 3 mnd 2x per week lichttherapie en ik heb een zalf gekregen, Calcipotriol Sandoz zalf 0,05 mg.

    Ben heel benieuwd naar ervaringen met lichttherapie en de zalf.

    Dus zo zie je, ook boven de 45 kan het gebeuren.

    Groeten Loes.

  • Margreet

    Hoi Anita,

    Ik ben net 40 en heb vorige week ook pas te horen gekregen dat ik het heb.

    Bij mij is het voormanelijk op mijn handen en vingers. Maar ook mijn benen en mijn oksels moeten er aan geloven.

    Helaas is het bij mij zo dat mijn dochter van net 9 maanden het ook heeft. Bij haar is het nu al te zien op haar voetje en haar hak. Deze zijn helemaal kleurloos.

    Voor mij is het niet zo belangrij maar voor haar kan het nog heel wat gevolgen hebben denk ik.

    Groetjes,

    Margreet

  • Carin

    Hallo Anita,

    Op mijn 42 ste begon het met een kleine plek op de duim en het heeft zich in 12 jaar tijd erg uitgebreid; handen polsen, oksels, hals, buik, eigenlijk over het hele lichaam.

    Het gezicht nog het minst, iets aan de mondhoeken en naast de ogen.

    Mijn kinderen hebben het niet en zelf ben ik ook de enige in de familie.

    Wel had ik 10 jaar voordat de vitiligo zich openbaarde last van alopecia areata gehad, kalende plekken op de hoofdhuid waarna er wit haar voor terugkwam. De kale plekken zijn verdwenen. Ik heb toen een tijdje hoogtezonbestraling daarvoor gehad.

    groetjes Carin

  • Thea

    Hai,

    Ik ben 39 en had al jaren een klein vlekje op mijn been. (= inmiddels al een hele grote vlek geworden). Ik kon dat nooit plaatsen, maar dacht er verder niet aan. Zo'n 6 jaar geleden verbrandde er een stukje huid bij mijn oog. Ook dat had ik nog niet direct door. Tot ik over mijn hele lijf vlekken kreeg. Nu deze zomer zijn mijn handen echt aan de beurt en komen er steeds meer vlekken bij. Ook zijn er kringen rond allebei mijn ogen. Ik ben brildragend en met wat make-up is het wel weg te werken.

    Ik merk dat het nu ook echt op gaat vallen omdat mensen toch gaan staren (m.n. naar mijn handen). Ik heb besloten om toch eens langs de dermatoloog te gaan om te kijken wat er aan te doen valt.

    Ik huiver een beetje voor de vlekken die eventueel rond mijn mond kan gaan krijgen….

    Ben benieuwd wat de dermatoloog voorstelt….

    Groet,

    Thea

  • Emile

    Ik wist niet wat het was: eind 2008 begonnen mijn duimen te jeuken. Sinds een paar weken heb ik enorme witte vlekken op mijn wangen, boven mijn wenkbrouwen en op mijn handen. ik ben 45.

    Emile

  • miene

    Ja,ik kreeg het ook bijna op mijn 45ste .Een witte vlekje bij mijn liesstreek en zo is het actief geworden .Ik heb ook lichttherapie gedaan zalfjes en cremes gesmeerd .maar ja ,het blijft actief .nu ook op mijn gelaat .het gedeelte boven mijn lippen ooggedeelte.Mijn wenkbrauwen heb ik niet meer ,dus heb ik permanente make up(wenkbrauw).Ik ben nu 56 en heb er nog steeds moeite mee en voel mij eenzaam .want ik heb geen partner en een relatie beginnen ,daar schaam ik mij voor.

    gr.miene

  • ella

    hoi heb dus ook vitiligo op mijn veertigste gekregen.mijn opa had het ook.

  • Miene

    Hai,

    Ik ben inmiddels achtergekomen dat erfelijk is doordat mijn vaders fam. ook vitiligo hebben gehad.

    Gr .miene