Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kuren aan de Dode Zee voor vitiligo

  • pieter

    Hallo,

    Ik kom al 30 jaar aan de Dode Zee om mijn psoriasis te kuren. Ieder jaar ontmoet ik in het kuuroord vitiligo patienten die, na een aantal jaren kuren, geen vitiligo meer hebben.

    Logisch, want hier wordt vitiligo behandeld met puva en uv-b net als bij psoriasis.

    De Dode zee kuur is geheel natuurlijk en heeft weinig bijwerkingen. Ik verwonder mij steeds dat er op bijna geen enkele site over vitiligo of eczeem melding wordt gemaakt van deze kuur.

    Daarom heb ik mijn ervaring op het internet gezet en wel op www.psor.nl

    Hier vind je foto's, verslagen en er is een forum.

    Hartelijk welkom

    Pieter

  • Johan

    Ik had wel al gehoord van kuren /d Rode Zee voor psoriasi-patienten, maar niet voor vitiligo-patienten. Ik vind het wel vreemd, want de meeste vitiligo-pat. moeten zich nu net goed beschermen tegen de zon met hoge beschermingsfactor, en dan zouden ze daar ineens 5 tot 6u per dag in de hete zon moeten gaan liggen…

  • pieter

    Wanneer je je verdiept in de climatologische omstandigheden aan de Dode Zee dan blijkt dat door de diepe ligging (-/- 436 meter onder de zeespiegel, hoge temperatuur en daardoor verdamping van het water, dus wordt de zon gefilterd door een mistlaag in de admosfeer en de extra luchtlaag) het de veiligste plaats op aarde is om in de zon te zijn.

    Zonlicht bestaat uit verschillende golflengtes waaronder UV-A (zoals in een zonnebank en bij PUVA lichttherapie) en UV-B, de straling die de huid snel doet verbranden.

    Nu blijkt dat er aan de Dode Zee allen tussen 12.00 uur en 15.00 uur een beetje UV-B het aardoppervlak bereikt.

    Op de andere tijden kun je, zonder te verbranden (mits verstandig opvoeren van de tijd) in verhouding tot zeeniveau veel langer in de zon, wat voor psoriasis en vitiligo patienten gunstig werkt.

    Ik heb vitiligo patienten gesproken die na een aantal kuren op een enkel puntje na geen vitiligo meer hebben .

    door je bloot te stellen aan het licht aan de dode zee vormen zich pigment cellen die zich ook na de kuur vergroten en de pigmenloze plekken opvullen.

    Door je onder behandeling te stellen van een dermatoloog in één van de vele klinieken aan de Dooie, krijg je een veilige behandeling.

    Dit in tegenstelling van de veiligheid bij bijvoorbeeld een kunstmatige lichtbehandeling als PUVA, waarbij de kans op het krijgen van huidkanker vele malen groter is.

    Kijk op www.psor.nl voor foto's en verhalen.

    Pieter

  • pieter

    hier een stukje in het Engels van de site: http://www.deadsea-health.org/new_html/diseases/diseases_skin.html#vit

    VITILIGO

    The “Dead Sea therapy” is also effective in treating this disease in which small or large areas of skin lose their natural pigment. After the first 4-week course, and sometimes before the end of the treatment, the white patches start to show new pigments, beginning the healing process that continues several weeks after the patient returns home.

    In most cases, climatotherapy has to be repeated for several years until the condition is eliminated. Occasionally, rapid and complete repigmentation can occur after a single visit at the Dead Sea. Bathing in the Dead Sea water for 20 minutes twice a day is usually recommended and has to be done before sun exposure. The skin condition has to be taken into account, requiring a medical examination before the decision of Dead Sea water bathing can be taken.

    VITILIGO

    De Dode Zee Therapie is ook effektief bij de behandeling van deze ziekte waarbij kleine of grote gedeelten van de huid hun natuurlijke pigment verliezen. Na de eerste vierweekse behandeling en zelfs nog voor het einde van deze behandeling , vertonen de witte plekken nieuw pigment wat het genezingsproces inluidt dat nog een aantal weken doorgaat wanneer de patient naar huis is teruggekeerd.

    In de meeste gevallen moet de climaattherapie een aantal jaren herhaald worden voordat alle verschijnselen geëlimineerd zijn. Soms komt snelle en volledige herpigmentatie voor na slechte één kuur aan de Dode Zee. Geadviseerd wordt 2 keer 20 minuten baden in de Dode Zee en moet gebeuren voordat men zich aan de zon bloot stelt. Afhankelijk van de conditie van de huid die wordt bepaald door een medisch onderzoek, wordt bepaald welk zee en zon schema men in acht moet nemen.

  • Frederik

    Is hier onderzoek na verricht en zijn de resultaten gepubliceerd?

  • pieter

    Aan de Dode Zee worden al meer dan 40 jaar mensen behandeld met vitiligo door arsten en dermatologen die verbonden zijn aan academische ziekenhuizen in Israel.

    Natuurlijk is hier ook veel over gepubliceerd.

    Waar dit echter te vinden is weet ik niet.

    De klinieken aan de Dode Zee hebben ook websites, misschien dat je daar wijzer wordt.

    Ik vertel mijn ervaringen en uit mijn verwondering dat nergens op sites over vitiligo iets is te vinden van deze natuurlijke en veel nagebootste behandeling. Wanneer men een Puva kuur of een uv-b behandeling krijgt is dat lang zo onschuldig niet.

  • bindia

    Ik heb zelf sinds een jaar vitiligo. Ik woon nu al 4 jaar op Aruba, mijn dokter heeft me aangeraden om naar Cuba te gaan voor de genezing.

    Ik ga er op 5 jan. 2009 naartoe.

    Voor de mensen die ook last hebben van vitiligo kunnen meer info vinden op de volgende site: http://www.cubaforhealth.com/eng/vitiligo.php

  • Pieter

    Het byzondere van de lage ligging van de Dode Zee is dat de UV straling gefilterd wordt. Hierdoor kun je veel langer in de zon zijn zonder te verbranden.

    Ik vraag me af of at op Cuba ook zo is. Pas dus goed op. De zon kan makkelijk schade toebrengen aan je huid.

    Pieter

  • p.p

    pieter Schreef:

    ——————————————————-

    > Hallo,

    >

    > Ik kom al 30 jaar aan de Dode Zee om mijn

    > psoriasis te kuren. Ieder jaar ontmoet ik in het

    > kuuroord vitiligo patienten die, na een aantal

    > jaren kuren, geen vitiligo meer hebben.

    >

    > Logisch, want hier wordt vitiligo behandeld met

    > puva en uv-b net als bij psoriasis.

    >

    > De Dode zee kuur is geheel natuurlijk en heeft

    > weinig bijwerkingen. Ik verwonder mij steeds dat

    > er op bijna geen enkele site over vitiligo of

    > eczeem melding wordt gemaakt van deze kuur.

    > Daarom heb ik mijn ervaring op het internet gezet

    > en wel op www.psor.nl

    > Hier vind je foto's, verslagen en er is een forum.

    >

    > Hartelijk welkom

    >

    > Pieter

  • P.P

    SORRY ER GING ZONET WAT FOUT WAT IK ZEGGEN WOU DAT IS DAT IK HET MAAR DOM VINDT DAT JE HIER IN NEDERLAND MAAR VOLGESTOUWD WORDT MET MEDICIJNEN WAARVAN DE BIJWERKINGEN NOG ERGER ZIJN DAN DE KWAAL ZELF

    EN ZULKE LANDEN IK WEET NIET OF HET NU NOG ZO IS MAAR DIE VERGOEDEN HET VIA JE ZIEKENFONDSEN EN VAN VERHALEN WEET IK EEN DING HEEL ZEKER DAT 3 WEEK KUREN VOOR EEN JAAR WEER IN NEDERLAND ZIJN MEER POSITIEVE INVLOED HEEFT DAN DAT JE ALTIJD MAAR DIE ELLENDIGE CHEMICALIEN AAN HET SLIKKEN BENT MAAR JA HET ZOU WEL WEER TE MAKEN HEBBEN MET GELD ANDERS KAN DE MEDICIJNEN INDUSTRIE WEER NIKS ER AAN MEEVERDIENEN MAAR HIER PAST TOCH DE VRAAG WAT IS BELANGERIJKER MENSEN DIE NA EEN KUUR WEER EEN HELE LANGE TIJD ER TEGEN KUNNEN OF MOET DE HELE MEDICIJNEN INDUSTRIE ER MAAR BAKKEN MET GELD AAN BLIJVEN VERDIENEN SOMS MET ALLE GEVOLGEN VANDIEN ZEG HET MAAR GEEF MIJ DAN MAAR EEN 3 WEEKSE KUUR AAN DE DODE ZEE

    GROETJES P.P