Hoi Björn,

Ik heb je berichtje gelezen bij “erfelijkheid” en ik begrijp je probleem…

Inderdaad, als je vriendin een wat donkere huidskleur heeft en jullie krijgen een kind en die krijgt dan wel vitiligo dan is dat inderdaad duidelijker te zien.

Maar bij mij zijn de plekken pas begonnen ongeveer rond m'n 16e/17e dus toen was het grootste deel van m'n pubertijd al voorbij dus ik schaamde me er ook niet echt voor. Het waren ook niet hele grote plekken en je zag ze alleen in de zomer als ik in t shirtjes liep met korte broek/rok. Ze zitten aan de achterkant van m'n lichaam dus ik heb me er zelf ook niet heel erg aan gestoord omdat ik ze zelf amper zag. En het is me ook niet opgevallen dat mensen veel naar me keken of wezen.

Maargoed, om even op jou probleem terug te komen: ik denk ook niet dat je jezelf het kinderen krijgen moet ontnemen alleen om het feit dat jullie kind misschien vitiligo krijgt. Ik wil zelf namelijk ook heel graag kinderen later. Nu nog niet, ben pas 20.

Misschien kan je eens naar de huisarts gaan samen met je vriendin en kijken of hij/zij meer informatie heeft en misschien op één of andere manier kan kijken of er een grote kans is dat je vitiligo overdraagt op je kind.

Groetjes Esther.