Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bruin zonder zon

  • Carla

    Hallo lieve lotgenoten,

    Ik heb zo'n 17 jaar vitiligo en van alles geprobeerd, waaronder sprayen met phynylanaline, wat enigszins hielp in combinatie met lichttherapie (zonnebank). Deze therapie werd me indertijd voorgeschreven door een dermatoloog die eerst in Amsterdam zat en later verhuisde naar de Hoge Naarderweg (geloof ik) in Hilversum. Ik woon sinds 3 jaar in Zweden en ben uiteraard ook hier naar de dermatoloog geweest, heb lichttherapie (UVA-B) gedaan, maar ermee gestopt omdat ik alleen maar verbrandde en verder weinig zag gebeuren. Tegenwoordig vermijd ik de zon zoveel mogelijk (en vind dat verschrikkelijk want o zo heerlijk) en heb iets nieuws ontdekt! Een genezing is er voor zover ik weet nog niet, maar camouflage werkt best goed. Sinds kort gebruik ik zelfbruiner. Toen ik pas een tijdje in Nederland was, ontdekte ik Dove Sunshine (Nivea heeft ook zoiets als Summer Beauty). Het smeert als een normale bodylotion en na een paar dagen krijg je een bescheiden tintje. Ik was hartstikke blij!!! Toen ik thuis kwam had mijn man voor moederdag nog iets soortgelijks gekocht: van L'Oreal een tube gel (iets met Bronze, de naam weet ik effe niet precies). Het ruikt heerlijk en je wordt er prachtig brons van, ik voelde me fantastisch al moet ik zeggen dat ik de eerste keer een beetje royaal was geweest en wat oranje was geworden (mag best, EK begint bijna, haha). Wie heeft er ervaring mee? Ik wil graag wat tips over hoe je bruin zonder zon het beste kunt aanbrengen en of het eventueel schadelijk is voor je huid. Ik weet dat het dihydroxiacetonium bevat, ik kreeg dat als camouflage eerder ook wel eens van de dermatoloog maar weet niet of het echt kwaad kan. Nou mensen, aan de bruin zonder zon zou ik zeggen, in de zomer is het natuurlijk wel een uitkomst. De verschillen zul je altijd enigszins blijven zien, maar het is beter dan voorheen vind ik zelf.

    Veel succes,

    Carla

  • Johan

    Dag Carla,

    Ik heb ook al zo'n 20j vitiligo, 100 %, dus overal egaal wit. Ik heb enkel PUVA 2x geprobeerd, zonder succes en met zelfde negatieve reacties als jou (verbranden + niks bruin worden). Ik vermijd nu ook zoveel mogelijk zon en gebruik soms bruinen-zonder-zon op armen en benen, niet op mijn gezicht.

    - ik gebruik nu Nivea Sun Touch, een doorschijnende spray : ik ben er in feite niet zo tevreden over omdat ik weinig bruineffect zie; ruikt wel lekker;

    - voorheen gebruikte ik de spray van Ambre Solaire en die rook wel iets minder goed, maar gaf toch beter bruineffect;

    - ik heb ook nog Sublime Bronze van l'Oreal staan die heel goed schijnt te zijn volgens diverse vergelijkende testen, maar ik heb die zelf nog niet uitgeprobeerd;

    Opm.

    - in bruinen-zonder-zon zit meestal geen beschermingsfactor, om in zon te komen moet je het dus combineren met zonneproduct met beschermingsfactor;

    je combineert het best producten vh zelfde merk, ooit mixte ik eens P20 met b-z-z van ander merk en ik leek wel een chinees (geel ipv bruin !);

    - ik heb ook de indruk dat het combineren er ook voor zorgt dat het bruineffect vlugger verdwijnt;

    - ik gebruik nu doorschijnende sprays omdat ik indruk heb dat die toch egaler aan te brengen zijn dan bvb. melk;

    - vergeet niet jouw handen goed te wassen na het aanbrengen !

    - ik denk dat de mensen vd parfumeriezaak wel nog meer tips kunnen geven hoe je het best de b-z-z aanbrengt;

    als man gebruik ik geen andere producten voor ik de b-z-z-spray aanbreng;

    Groetjes

  • Natasja

    Beste Vitiligo lotgenoten!

    Ik ben sinds ongeveer 22 jaar Vitiligo Patiënt, ben nu 34 jaar en heb een mooie landkaart over mijn lichaam staan. Ik zie mezelf niet als “patiënt” omdat ik het mijn leven niet laat beïnivloeden. Heb in het verleden ook een PUVA behandeling gehad, waar ik meer last van had dan gemak en/of verbetering.

    Omdat mijn pigmentvlekken zich steeds verplaatsen is het met geen enkelen behandeling doelgericht te behandelen. Camouflage geeft voor mijn gevoel hetzelfde effect, de vlekken blijf je zien, ook al zijn ze dan minder wit. Het kleurverschil in je huid kun je met make-up nooit de baas.

    De rest van mijn huid waar geen witte vlekken zitten, wordt overigens hartstikke mooi bruin, en dat valt nog meer op om dat er van die witte vlekken opzitten. Gek om te zeggen, maar daardoor lijk je bruiner en vriendinnen van mij zijn daar wel eens jaloers op… ?? !!

    Misschien ben ik wel de enige die er niet echt mee zit, ze moeten me maar nemen

    zoals ik ben en als mensen het niet mooi vinden, dan moeten ze maar niet kijken.

    Vind het zelf soms best boeiend om te zien hoe zo'n vlek zich ontwikkeld, het lijkt net een mooie atlas. Dat zeg ik dan vaak ook tegen mijn neefjes en nichtjes, geef de vlekken landnamen en namen van subtropische eilanden.

    Ik heb geleerd (eigenlijk geldt dat voor alles in het leven) als je er zelf niet mee zit,

    dan heeft een ander er ook geen probleem mee. Mijn vriend vind het ook geen enkel probleem, ik heb een erg gevoelige huid en ben daardoor eerder geprikkeld bij aanrakingen: klinkt gek, maar weer een pluspunt!

    Dus mensen: positief blijven en blijven stralen, daar heeft je omgeving meer aan.

    Niet verbergen, gewoon de omgeving confronteren, ze wennen er wel aan! ( ;

    Groetjes, Natasja

    En nogmaals : laat het je leven niet beheersen!

  • Veerle

    Hallo allemaal

    Ook ik heb al meer dan 30 jaar vitiligo en heb alle middeltjes en smeerseltjes al

    geprobeerd .Ik ben kweetnie hoe blij met de sunglow van dove . Ik smeer mij er elke dag mee in van kop tot teen en het kleurverschil tussen vlekken en huid is minder opvallend .Ook gebruik ik voor de vlekken (niet allemaal dat zou onbegonnen werk zijn) een zelfbruiner van shiseido die is gekleurd en je kan goed zien waar je al geweest bent die breng ik aan met oogmakeupborsteltjes van de bodyshop en het resultaat mag gezien worden..Mijn jongste zoon dacht echt dat de vlekken weg waren .Groetjes

  • Carla

    Hoi Veerle,

    Bedoel je Sunshine van Dove, want Sunglow kan ik niet vinden. Is het gewoon een fles “melk” in twee varianten, want die heb ik ook al geprobeerd en die is wel aardig ja. Ik heb inmiddels 3 soorten bzz geprobeerd, maar mijn grootste probleem blijft mijn handen. Ze zeggen dat je ze altijd goed moet wassen als je je hebt ingesmeerd, maar nu ben ik een beetje gekleurd en zijn mijn handen nog hartstikke wit. Ik ben namelijk vrij egaal wit op mijn armen en handen en gespikkeld met grote witte vlekken op de rest van mijn lichaam en zelfs mijn gezicht. Heeft iemand een oplossing voor het wittehanden probleem?

    Ik snap wel wat Natasja zegt over het accepteren van je vitiligo maar dat vind ik 's zomers met al die prachtig zongebruinde mensen erg moeilijk dus is bzz best een uitkomst. Nou, als iemand nog tips heeft hoor ik het graag!

    Groetjes,

    Carla

  • Johan

    Carla,

    Ik vermoed dat Veerle volgende Dove-product bedoelt :

    Zonnegloed (= Summer Glow) Body Lotion

    Meer info op www.dove.nl

  • veerle

    ja Johan dienen dove bedoelde ik

    Er is nu ook iets van roc speciaal voor het gelaat ,hydra + summer skin

    die is er voor donkere en lichte huid ,ik gebruik de donkere en het valt best mee

    .Voor mijn handen heb ik bij de apotheker katoenen handschoentjes gekocht en geverfd in mijn lievelingskleuren (ideetje voor Carla?)

    Lieve groetjes van mij en tot …….

    Veerle

  • Christina

    Dear girls, do you know when can I buy Dove Summer Glow in Amsterdam or Amstelveen? It is hard for me to understand dutch, and the information about cosmetisc on dutch webpages are mostly in dutch. Thank you for your help.

  • Christina

    where ;)

  • Karlijn

    Hee,, Je kunt naar je huisarts gaan om een behandeling aan te vragen,, heb ik ook gedaan,, je hebt paar manieren 1 waarvan die zeker werkt,, Alleeen kost het wel heel veel geld,, dan halen ze van 1 plek huid weg(dat wordt dan helemaal fijngemalen ofzoiets?,,) en wordt de plek waar vitiligo opengehaal,, daar stoppen ze de huid in die ze van een andere plek hebben gehaald in en dan kan dat ook gewoon weer bruin worden,, Een andere is een zonnebankkuur in het ziekehuis,, daar hebben ze specialen stralen voor die het weg kunnen halen,, Maar daar moet je niet altijd zeker van zijn want dat verschil per persoon,,

    Grooeetjes:)